Konfirmationsdax

lördag 21 april 2012 18:27 Upplagd av Camillas virkhörna
Har just blivit klar med tårtorna till morgondagens kombinerade konfirmations- och födelsedagskalas. Johanna passar på att fylla år samma helg som Markus konfirmerar sig. Smidigt värre, bara att slå i hop de båda kalasen. Pastasalladen står i kylen och foccaciabrödet är bakat, bara lite dammsugning kvar sedan ska jag koppla av med en kebabsallad och något gott att dricka.


Den här tårtan har ett lager geishafluff och ett lager hallonmousse. Den är spacklad med mjölksmörkräm och täckt med hemmagjord marsmallowfondant. Dekorationerna har jag gjort av sugarpaste. Tårtan är lite knölig och ojämn men för att vara första gången är jag riktigt nöjd. Och det ska väl synas att den är hemmagjord ;-)


Johannas tårta är fylld med dumlefluff och hallonmousse. Den är täckt med rosa marsmallowfondant. Har letat med ljus och lykta efter skumtomtar att göra fondanten av men de tittade bara konstigt på mig när jag frågade efter skumtomtar i affären. - Men vi har skumkycklingar kvar från i påskas svarade en dam på Ica. Liksom svårt att få rosa färg av gula kycklingar :) så det blev till att använda vanlig karamellfärg. Det funkade det med. Nu får jag bara hålla tummarna att tårtorna står sig i kylen över natten. Vore just käckt om de har smält ihop till en gegga i morgon.



3 Response to "Konfirmationsdax"

  1. Emma Rosell Says:

    Gud vilka fina tårtor, vad duktig du är! Hur gör man "fluff"? Jag har faktiskt en påse tomteskum hemma, måste ju spara dessa godbitar och plocka fram runt midsommar - halvvägs till jul så att säga.

  2. Camillas virkhörna Says:

    Fluff är inte så svårt som det låter. Smält 200g dumle i 2 dl grädde. Ställ kallt över natten och vispa sen med elvisp. Klart! Hur gott som helst!

  3. femfemman Says:

    Så fina. Klart att du kan sån´t oxå, supertjej där. Hoppas att ni alla får en fin dag.

Skicka en kommentar